Sukces w biznesie nie jest łatwo osiągnąć, zwłaszcza samodzielnie. Z tego też powodu, najlepszą metodą rozwoju i wybicia się, jest wypracowanie odpowiedniej sieci kontaktów. Doskonale nadają się do tego spotkania biznesowe, które warto co jakiś czas organizować. Co jednak konkretnie daje nam networking? Oto 5 korzyści, jakie z niego wynikają!
Czym jest networking?
O sukcesie firmy świadczy wiele aspektów, trzeba jednak pamiętać, że nie działa ona na rynku sama i często wymagane jest wsparcie także z zewnątrz. Mając dobre kontakty z partnerami biznesowymi i kontrahentami jesteśmy w stanie bardzo się rozwinąć. I na tym właśnie polega networking – na budowaniu i utrwalaniu kontaktów biznesowych, ale też i pozabiznesowych. Takie osoby pomagają nam w prowadzeniu firmy, w sposób bezpośredni lub pośredni, co jest z korzyścią dla nas, ale i dla nich.
1. Zaznaczamy swoją obecność na rynku
Działając na rynku, musimy być widoczni, musimy się czymś zaznaczyć i utrwalić swoją pozycję, by inni wiedzieli, że jesteśmy solidną firmą. Mają kontakty i pozytywne oceny pracowników, kontrahentów czy klientów, wówczas możemy liczyć na nowe zlecenia i zadania do wykonania, a czasem i na nawiązanie nowych lepszych kontaktów z innymi potencjalnymi partnerami biznesowymi. To oczywiście ma duży wpływ na budowanie pozytywnego wizerunku.
2. Networking to baza pomysłów
Żaden biznes nie może trwać w zastoju – to rozwój powinien go napędzać, a żeby był rozwój, muszą być też pomysły. Jeżeli działamy na rynku już jakiś czas, ale i wtedy, gdy jesteśmy jeszcze nowicjuszami, spotkania biznesowe mogą być prawdziwą kopalnią pomysłów i rozwiązań wartych wdrożenia. Nie tylko dowiemy się czegoś nowego i przydatnego od osób, które już pewne doświadczenie mają, ale i samo możemy zaoferować świeże, nowe podejście do tematu.
3. Większa wiarygodność
Chodzi przede wszystkim o opinie klientów, tak biznesowych, jak i indywidualnych. Jeżeli współpracujemy z większą ilością podmiotów, w ich oczach jesteśmy bardziej godni zaufania. Skoro z tą firmą chcą pracować inni ludzie, to znaczy, że warto, że mają dobrą ofertę, właściwe podejście i ciekawe rozwiązania.
4. Spotkanie biznesowe oszczędza czas
Dotyczy to zarówno w przypadku poszukiwania klientów, jak i partnerów biznesowych. Dzięki networkingowi możemy nawiązywać kontakty i poznawać nowych ludzi, co znacząco skraca proces rozwoju. Co więcej, jest to także świetna forma reklamy – z ten sposób, poniekąd przez pocztę pantoflową, o naszej firmie mogą dowiedzieć się inni, bardziej wartościowi klienci.
5. Większe możliwości i dostęp do nowości
Dzięki spotkaniom biznesowym mamy stały dostęp do najnowszych rozwiązań i z pierwszej ręki będziemy mogli dowiadywać się o tym, co obecnie w trawie piszczy, jak zmieniają się tendencje na rynku i jakie nowości pojawiają się w branży. To także szansa na budowanie kariery zawodowej, zdobywanie nowej wiedzy.
Jak przygotować udane spotkanie? Zasad jest kilka i są one pewną podstawą z podstaw. Każdy, kto myśli i zorganizowaniu networkingu powinien pamiętać o takich kwestiach jak: dokonanie przygotowań przed spotkaniem, czyli ustalenie miejsca, czasu, rozesłanie powiadomień z wyprzedzeniem, jak długo będzie ono trwało, należy nakreślić cel takiego spotkania, jakie są oczekiwane rezultaty. Każdy z tematów spotkania powinien mieć określony czas, którego należy też przestrzegać – dobrze też, aby wszyscy uczestnicy brali w tym spotkaniu czynny udział i mieli szansę się wypowiedzieć.