Budowanie sieci kontaktów biznesowych może być przepisem na szybkie osiągnięcie sukcesu we współczesnym świecie. Na czym polegają spotykania networkingowe i czy warto na nich bywać? Poznaj 4 zalety networkingu.
- Co to są spotkania networkingowe?
- 1. Wykorzystywanie kapitału społecznego
- 2. Kształtowanie własnej marki poprzez usta innych osób
- 3. Budowanie rozpoznawalności poprzez networking
- 4. Otwarcie na świat i kontakty z innymi
Co to są spotkania networkingowe?
Chcesz wiedzieć, co to jest networking i jak działa? Networking jest budowaniem sieci kontaktów biznesowych, które mają przyśpieszyć rozwój prowadzonej działalności. Spotkania networkingowe służą nawiązywaniu relacji z innymi przedsiębiorcami w celu wymiany informacji i doświadczeń mogących stać się podłożem do rozpoczęcia współpracy. Odbywają się one zazwyczaj co tydzień o ustalonej porze.
Podczas spotkań networkingowych nie tylko dba się o poszerzanie własnych kontaktów i rozpoznawalności, ale także kojarzenie ze sobą innych firm, które poszukują specjalistów z danej branży. W ten sposób znacznie łatwiej rozwijać własny biznes. Przykładami networkingu są targi branżowe (podczas których firmy chwalą się swoimi osiągnięciami oraz podtrzymują relacje z zaprzyjaźnionymi przedsiębiorcami), a także obiady lub kolacje biznesowe.
1. Wykorzystywanie kapitału społecznego
Jedną z największych zalet networkingu jest wykorzystywanie kapitału społecznego. Co to oznacza? Każdy człowiek ma swoje mocne i słabe strony. Podobnie jest w biznesie — nie sposób być dobrym w każdej dziedzinie lub zajmować się wszystkim samodzielnie. Zatem z pomocą przychodzi networking opierający się na budowaniu sieci kontaktów. W ten sposób potencjał osób, które są ekspertami w danej dziedzinie, zostaje właściwie wykorzystany. Podstawą działania networkingu jest współpraca oparta o zaangażowaniu, współdziałaniu w dążeniu do osiągnięcia najlepszych rezultatów i uzyskania obopólnych korzyści.
2. Kształtowanie własnej marki poprzez usta innych osób
Kolejna zaleta networkingu to możliwość budowania własnej marki na podstawie opinii dotyczących współpracy z pozostałymi przedsiębiorcami. Zgodnie z regułą społecznego dowodu słuszności ludzie często sugerują się zdaniem innych osób na dany temat. Dokładnie to jest wykorzystywane w networkingu.
Firmy chętniej kontaktują się z przedsiębiorcami, których polecają zaprzyjaźnione osoby z branży. Ludzie uwielbiają sprawdzane rozwiązania, ponieważ to pozwala im zaoszczędzić czas na poszukiwanie lub samodzielne testowanie, czy dany produkt lub usługa są warte ich uwagi. Szczególnie wyraźne jest to w social networkingu, gdzie budowanie sieci kontaktów odbywa się online.
3. Budowanie rozpoznawalności poprzez networking
Do zalet networkingu należy również budowanie rozpoznawalności. Pojawianie się na spotkaniach networkingowych pozwala pozostawić wyraźny ślad w pamięci innych przedsiębiorców, którzy w przyszłości mogą być zainteresowani nawiązaniem współpracy.
4. Otwarcie na świat i kontakty z innymi
Obecność na spotkaniach networkingowych poszerza horyzonty i uświadamia, że istnieją również inne ciekawe biznesy. Networking nie pozwala także ograniczyć się tylko do obszaru własnej działalności, ale otwiera na kontakty z różnymi przedsiębiorcami. Wymaga wychodzenia ze swojej strefy komfortu i uczy przełamywania własnych barier w kontaktach z innymi ludźmi.
Networking ma wiele zalet, ponieważ pozwala nie tylko prężnie rozwijać własny biznes, ale także poznawać nowe rozwiązania i budować udane współprace.