Networking to niejako twór obecnych czasów. Angielskojęzyczna nazwa, celowo nietłumaczona zwykle na język polski sprawia, że samo pojęcie staje się tajemnicze, zagadkowe i daje poczucie nowoczesności. Czym zatem jest networking i dlaczego warto z niego korzystać? O tym opowiadamy poniżej.
Networking definicja
W najprostszym ujęciu networking polega na tworzeniu i pielęgnowaniu znajomości w biznesie. Dzięki takim „przyjaźniom” można pomóc sobie nawzajem w prowadzeniu interesów, polecać czyjąś działalność innym firmom, klientom czy pracodawcom. Najczęstszą taką formą poznawania ludzie, są targi branżowe. Mogą trwać kilka dni, podczas których każda firma prezentuje swoje osiągnięcia i stara się podtrzymywać relacje z zaprzyjaźnionymi przedsiębiorstwami poprzez poczęstunek, wspólne obiady czy wieczorne imprezy towarzyszące.
Główny celem networkingu jest nawiązywanie kontaktów z ludźmi. Spotkania twarzą w twarz dają zupełnie inny efekt niż znajomość podtrzymywana mailowo czy telefonicznie. Należy pamiętać jednak o kluczowej zasadzie, że aby coś otrzymać, warto dać coś od siebie. Nie chodzi o rzeczy materialne, ale o polecanie czyjejś działalności innym ludziom, firmom, którym przydadzą się określone produkty lub zakres działalności. W biznesie nie można myśleć tylko o sobie, gdyż to zaprowadzi nas do znikąd. Długofalowe efekty i korzyści z nich płynące, o wiele lepiej można osiągnąć, pomagając innym.
Networking biznesowy
Ważne jest również to aby zrozumieć, że sukces w biznesie nie zawsze zależy od własnych zasobów i umiejętności. W prowadzeniu firmy i doprowadzeniu jej na szczyt niezwykle istotne jest zbudowanie sieci trwałych kontaktów z partnerami oraz kontrahentami biznesowymi, którzy mogą nam dać to, czego właśnie potrzebujemy do dalszego rozwoju, zdobywania klientów i osiągnięcia sukcesu.
Jednak poprawnie prowadzony networking wymaga trochę czasu. Profesjonalnych i doświadczonych kontrahentów możemy nie znaleźć na pierwszym spotkaniu. Networking nie jest tak prostą sprawą, jakby mogło się wydawać. Aby umiejętnie pozyskiwać nowe kontakty i znajomości trzeba, umieć się odpowiednio zaprezentować, mieć charyzmę oraz wykazywać umiejętność słuchania drugiej strony. W ten sposób można zaskarbiać sympatię oraz zaufanie. Należy jednak pamiętać o tym, że budowanie kontaktów przyniesie zyski i oczekiwane rezultaty, jeśli działa się uczciwie.
Warto również zaznaczyć, że w czasach kiedy największy wpływ na ludzkie życie świat mediów społecznościowych, networking można przenieść do sieci. Facebook czy LinkedIn ułatwiają pozyskiwanie nowych kontaktów biznesowych oraz uczestnictwo w branżowych dyskusjach, bez konieczności wychodzenia z domu lub z biura.
Pomimo wielu zalet płynących z networking, należy pamiętać, że to dość trudna sztuka, wymagająca dobrze rozwiniętych umiejętności interpersonalnych. Trzeba włożyć wiele wysiłku w przekonanie do siebie drugiej strony, nawiązanie oraz utrzymanie danej znajomości. Najważniejsze w tym wszystkim jest jednak to, aby dać coś od siebie. Jest to szczególnie ważne w przypadku przedsiębiorców, stawiających pierwsze kroki w biznesie.