Zakładanie działalności

Jakie są koszty prowadzenia firmy? Ile kosztuje założenie działalności?

Coraz więcej osób decyduje się na założenie działalności gospodarczej, pracę na własny rachunek. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że niesie to za sobą koszty, które dla początkujących przedsiębiorców, bez zapasów finansowych, mogą być zbyt wysokie. Co należy wiedzieć o kosztach prowadzenia firmy?

Założenie działalności gospodarczej – ile kosztuje?

Na początek mamy dobrą wiadomość. Sam koszt założenia, rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej jest niski i tak naprawdę ogranicza się do opłacenia składki ZUS. Ale od początku.

Zarówno rejestracja w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG), jak i w Krajowym Rejestrze Sądowym jest bezpłatna. Nie zapłacisz również nic za zmianę istniejącego adresu firmy (np. uznasz, że siedziba firmy będzie mieścić się w innym miejscu).

Musisz natomiast określić, czy będziesz opłacać składkę preferencyjną ZUS, czy kwotę bez ulgi i oczywiście dokonać pierwszej wpłaty, której wysokość uzależniona jest od kwoty składki obowiązującej w danym roku.

Niestety, to tyle, jeśli chodzi o dobre wiadomości. Przechodzimy teraz do kosztów prowadzenia firmy.

Obliczanie kosztów działalności

Koszty prowadzenia firmy – opłaty administracyjne, skarbowe

Koszty prowadzenia firmy, na które nie masz wpływu, to opłaty administracyjno-skarbowe. Co się pod tym kryje? Przede wszystkim podatek dochodowy oraz podatek VAT. Jeśli posiadasz jednoosobową działalność gospodarczą, to jako formę opodatkowania możesz wybrać podatek dochodowy od osób fizycznych. Przy czym dochód jest to przychód pomniejszony o koszty jego uzyskania.

Przedsiębiorca musi także naliczać podatek VAT i odprowadzać go potem do urzędu skarbowego. Podstawowa stawka VAT w Polsce wynosi 23%.

Co miesiąc trzeba również odprowadzać składki na ubezpieczenie. Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją działalność, to przez 24 miesiące od założenia firmy możesz skorzystać z preferencyjnych stawek.

Dodatkowo zapłacisz za wydanie różnych dokumentów, np. zaświadczenia o nadaniu numeru NIP lub zaświadczenia o niezaleganiu z podatkami, które będą Ci potrzebne np. w trakcie procesu wnioskowania o kredyt.

Koszty prowadzenia firmy – działalność bieżąca

Koszty związane z bieżącym prowadzeniem firmy będą różnić się w zależności od charakteru działalności. Co najczęściej się uwzględnia?

Konieczność wynajęcia biura oraz zakup jego wyposażenia. To opłaty za czynsz, media i telefon. Jeśli siedzibę firmy stanowi Twoje prywatne mieszkania, to i tak nie unikniesz wydatków, związanych m.in. z wyposażeniem biura, czyli zakupem materiałów biurowych, urządzeń niezbędnych do codziennego wykonywania pracy (np. komputer, drukarka) czy z zakupem samochodów. Możesz potrzebować także pieczątki, konieczny będzie zakup materiałów reklamowych, a także stworzenie i utrzymanie strony internetowej.

Oprócz tego jest jeszcze obsługa księgowa. Oczywiście, możesz się tym zająć samodzielnie, obniżając w ten sposób koszty, jednak często jest to nieopłacalne rozwiązanie. Zrozumienie podstawowych zagadnień z zakresu księgowości może zająć wiele czasu, a mimo to nietrudno jest o błąd. Korzystając z usług biur rachunkowych, będziesz musiał liczyć się z kosztami zaczynającymi się od 50-100 zł miesięcznie.

Jak widzisz, nie da się ustalić, jakie są średnie koszty prowadzenia firmy, ponieważ zależy to od zbyt wielu czynników. Jednak nie to jest ważne. Bardziej istotne jest, abyś miał świadomość ich istnienia oraz przygotował się na pierwszych kilka miesięcy, kiedy jeszcze nie zaczniesz zarabiać, a opłaty i tak będziesz musiał uregulować w terminie.