Zakładając własną działalność gospodarczą, konieczne jest złożenie wniosku do CEIDG. Co jednak konkretnie oznacza ten skrót i czym jest ten tajemniczy rejestr? W jaki sposób składa się wniosek do CEIDG?
- CEIDG – co to jest?
- Czym zajmuje się CEIDG?
- Jak złożyć wniosek o wpis do CEIDG?
- Co można zgłosić do CEIDG?
CEIDG – co to jest?
CEIDG to skrót od Centrali Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Jest to elektroniczny spis osób fizycznych, przedsiębiorców, którzy działają na terenie Polski. Został on utworzony przez Ministerstwo Gospodarki i działa na podstawie przepisów ustawy o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej w 2004 roku. W następnych latach były przeprowadzone nowelizacje, ostatnia miała miejsce w marcu 2018 roku. Podstawowym zadaniem CEIDG jest ułatwienie zakładania działalności przez przedsiębiorców, jak i dopełnianie podstawowych formalności. Przed centralizacją i informatyzacją, wiele osób miało problem ze znalezienie rozsianych po kraju jednostek.
Czym zajmuje się CEIDG?
CEIDG to publiczny rejestr przedsiębiorców i przedsiębiorstw, ale jego funkcje są znacznie szersze. Podstawowym zadaniem jest oczywiście rejestrowanie przedsiębiorców w bazie danych, będących osobami fizycznymi. Poza tym zbierając informacje, zajmuje się też ich udostępnianiem, zgodnie z wytycznymi ustawy.
CEIDG zajmuje się także udostępnianiem informacji o zakresie i terminie zmian w ewidencji oraz danych o osobach je wprowadzających. Istotnym zadaniem rejestru jest także publiczne darmowe udostępnianie danych, gromadzonych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego. Z tych informacji można także wywnioskować dane o ustalonym pełnomocniku lub prokurencie, a także zakresie jego możliwości. Z założenia przyjmuje się, że wszystkie informacje zawarte w rejestrze są prawdziwe.
Jak złożyć wniosek o wpis do CEIDG?
Wniosek o wpisanie do rejestru CEIDG można złożyć w dwojaki sposób. Pierwszym z nich jest zgłoszenie się do urzędu gminy, gdzie wcześniej dokonało się rejestracji swojej działalności. Oczywiście oznacza to tradycyjne wypełnienie papierów formularza i osobiste pojawienie się w urzędzie.
Drugim sposobem jest złożenie takiego wniosku przez internet, za pomocą formularze CEIDG-1. Za jego pomocą można zgłosić rejestrację działalności gospodarczej, ale też zawiadomić o wszelkich zmianach danych firmy. Trzeba jednak pamiętać, że wraz z wnioskiem CEIDG-1 należy złożyć także: wniosek o wpis do REGON, zgłoszenie identyfikacyjne NIP, oświadczenie o wyborze formy opodatkowania, zgłoszenie płatnika do ZUS oraz oświadczenie o ubezpieczeniu dla rolników (w zależności od formy działalności).
Dodatkowo możliwości złożenia wniosku rozszerzają się o inne formy. Tak więc można pobrać wniosek online, wypełnić i wysłać do dowolnej gminy lub złożyć go osobiście. Wypełniając wniosek online także mamy kilka opcji – wysłanie online z podpisem elektronicznym lub wysłanie i późniejsze podpisanie w urzędzie gminy.
Co można zgłosić do CEIDG?
Wniosek do CEIDG składa się nie tylko w celu zarejestrowania powstającej działalności gospodarczej – powodów może być więcej. Oprócz tego, za pomocą formularzy można zgłosić:
- Zmiany wpisu w rejestrze, przy czym data zmiany nie może być późniejsza niż data włożenia wniosku
- Wniosek o zawieszenie działalności gospodarczej z podaniem daty faktycznej zawieszenia, z tym czy jest to na czas nieokreślony, czy określony
- Wniosek o wznowienie działalności gospodarczej z podaniem daty wznowienia
- Wniosek o wykreślenie przedsiębiorcy z CEIDG