Spotkanie biznesowe

Jak nawiązać kontakty biznesowe? Wskazówki dla przedsiębiorców

Bez względu na to, czy posiadasz jednoosobową działalność gospodarczą, czy prowadzisz prężnie rozwijającą się firmę, zatrudniającą kilku pracowników, potrzebujesz kontaktów biznesowych. My podpowiemy, jak je pozyskać oraz dlaczego w ogóle warto to robić.

Kontakty biznesowe – korzyści

Zanim przejdziemy do konkretnych wskazówek, chcielibyśmy przedstawić Ci korzyści wynikające z prężnego nawiązywania kontaktów biznesowych. Kierujemy to do sceptyków i niedowiarków, którzy są przekonani o tym, że ich firma jest „samotną wyspą”. Ale jeśli zdajesz już sobie sprawę ze znaczenia tych relacji, przejdź od razu do kolejnego punktu – Ciebie nie trzeba będzie przekonywać, a wiadomo, czas to pieniądz.

No właśnie, a skoro już przy tym jesteśmy, to po co tracić czas na nawiązywanie relacji? Bo to przynosi wiele korzyści. Nie zawsze są one widoczne tu i teraz, jednak mogą procentować w przyszłości.

Nie będziemy oryginalni, pisząc, że znajomości się przydają, nie tylko w życiu prywatnym, lecz zawodowym. Może się okazać, że nowo poznana osoba oferuje usługi/produkty, których Ty potrzebujesz i dzięki mniej formalnym relacjom uda się je wynegocjować w korzystniejszej cenie. A może będziecie mogli nawiązać współpracę, oferując tym samym swoim klientom pełniejszy produkt? Lub zostaniesz w przyszłości polecony. A wiadomo, że rekomendacje to najlepsza forma sprzedaży. Reasumując, wszystko to może mieć realne przełożenie na zyski. Przekonany? To przejdź dalej.

Przedsiębiorca

Spotkania networkingowe

Nie wiesz, od czego zacząć? Sprawdź, czy w Twoim mieście lub w pobliżu organizowane są spotkania networkingowe, tzw. śniadania biznesowe. Do takich grup przyjmowane są osoby z różnych branż, nie ma konkurencyjnych firm. Co Ci to da?

Poznasz innych lokalnych przedsiębiorców, przy okazji mogąc zaprezentować swoją działalność. Uzyskasz rekomendacje, polecania. Możesz także uzyskać kolejne kontakty biznesowe od nowo poznanych osób. Takie spotkania biznesowe nie wymagają od Ciebie dużego zaangażowania i przygotowania, a mogą nieść za sobą wiele korzyści.

Konferencje branżowe

Wielu przedsiębiorców nie docenia wagi branżowych spotkań, uznając je za stratę czasu. Trzeba przyznać, że podczas różnych konferencji, eventów, nie zawsze poziom merytoryczny spełnia Twoje oczekiwania lub wpisuje się w potrzeby Twojej działalności. Lecz nie zawsze to jest najważniejsze. Ty powinieneś skupić się na tym, co się dzieje podczas przerw czy spotkań „po”, czyli w tzw. kuluarach.

To doskonały sposób na pozyskiwanie wartościowych kontaktów biznesowych, wymianę wizytówek. Nie tylko Ty poznajesz osoby, które mogą w przyszłości okazać się pomocne, lecz one… poznają Ciebie. Może w ten sposób pozyskasz nowych klientów? Albo oni polecą Cię swoim klientom (oczywiście, pod warunkiem, że działacie w „uzupełniających się”, a nie konkurencyjnych branżach).

Jeśli więc zastanawiasz się, czy warto zainwestować swój czas i pieniądze (zwykle są to wydarzenia odpłatne), to nasza odpowiedź brzmi – warto. Może nie każde spotkanie będzie wartościowe, ale jeśli wybierzesz te o największym znaczeniu, zwiększysz swoje szanse na stworzenie nowych relacji.

Targi

Na koniec napiszemy jeszcze trochę o targach branżowych. Jeśli jeszcze nigdy na takich nie byłeś, musisz to koniecznie zmienić. Ma to kilka zalet. Po pierwsze, co jest naszym dzisiejszym tematem, pozyskujesz kontakty. Po drugie, promujesz swoją firmę na lokalnym lub ogólnokrajowym polu. I po trzecie, w bezpośredni sposób pozyskujesz klientów.

Udział w targach jest zdecydowanie najbardziej angażującą formą, wymaga przygotowania profesjonalnego i jednocześnie ciekawego stanowiska, jednak bardzo szybko ten poświęcony czas może się zwrócić.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *